رنگین کمان

کاش در کتاب قطور زندگی سطری باشیم به یاد ماندنی نه یک حاشیه ی از یاد رفتنی

رنگین کمان

کاش در کتاب قطور زندگی سطری باشیم به یاد ماندنی نه یک حاشیه ی از یاد رفتنی

خواص روغن پسته

 

 

روغن پسته بعنوان یک روغن چاشنی دهنده یا طعم‌دهنده می‌باشد. اینگونه روغن‌ها زمانی مرغوب هستند که بصورت تصفیه نشده و بکر مورد استفاده قرار گیرند یعنی فاقد هرگونه مواد افزودنی و نگهدارنده باشند، طبق استاندارد ایران (6655) تنها افزودنی مجاز در این روغن، آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که میزان مورد استفاده آن بر طبق استاندارد ملی 3608 می‌باشد 

برخی از ویژگیهای ارگانولپتیکی این محصول عبارتند از:

ـ رنگ روغن پسته سبز پررنگ است و شاید مقادیری رنگ کهربایی نیز در آن دیده شود. در برخی موارد نیز زردی بسیار کمی در این روغن دیده می‌شود.

ـ آروما روغن پسته همانند پسته بوداده است که البته بصورت خالص و محض می‌باشد.

ـ طعم روغن پسته کمی تند است و به همین دلیل است که برای هر خوراکی کاربرد ندارد.

ـ ظاهر روغن پسته شفاف و براق است.

روغن پسته جزء روغن‌هایی با نقطه دود متوسط است. (Medium smoke point). برخی از ویژگیهای ترکیب اسید چرب آن بصورت ذیل است

کل اسیدهای چرب اشباع = %15

اسیدهای چرب 3ω = % 0.8

اسیدهای چرب 6ω = %31

نقطه دود روغن پسته = 350 ـ 325 در جه فارنهایت

اسیدهای چرب 9 ω= %54 

ادامه ی مطالب 

 

ارزش غذائی  

 

روغن پسته، روغنی غنی حاوی مقادیر بالایی از ویتامین‌ها (K,E,D,A) و مواد معدنی مثل آهن، فسفر، مس، روی و منیزیم می‌باشد. ارزش غذایی بالای این روغن به دلیل ترکیب فیبری آن، مواد معدنی و مغذی آن می‌باشد. آروما و طعم تازه نیز به مرغوبیت آن کمک می‌کند. همچنین روغن پسته بطور وسیعی در صنایع آرایشی و طب بکار می‌رود. بطور اعجاب‌آوری از چین و چروک پوست جلوگیری میکند و نرم‌کننده‌ای ممتاز است که سطح بالایی از رطوبت پوست را تأمین میکند . این روغن بسرعت جذب پوست می‌شود و روغنی مناسب جهت ماساژ بدن است. روغن پسته حاوی چربی کم، کلسترول کم و پروتئین زیاد می‌باشد (مناسب برای رژیم بدن)، حاوی مقادیر بالایی از اسیدهای چرب 3ω است. این اسیدهای چرب در برابر واکنشهای یونی سلولها بسیار مقاوم هستند. هم‌چنین عمل نقل و انتقالات ویتامین‌ها، افزایش متابولیسم، اکسیژن رسانی به بافت‌ها و التیام سلول و بافت را انجام میدهند. این اسیدها برای سلولهای مغزی، بافت‌های حساس به اکسیژن، شبکیه چشم و غدد فوق کلیوی لازم و ضروری هستند. هم‌چنین تأثیری شگرف در تولید جریان الکتریکی برای حفظ منظم ضربان قلب دارد. عدم حضور اسیدهای چرب مضر در این روغن عاملی دیگر برای انتخاب این روغن برای بیماران قلبی می‌باشد. هم‌چنین این روغن جایگزینی برای چربی هایی که سرشار از قندها هستند می‌باشد. بنابراین این روغن، توصیه پزشکان برای افراد دیابتی یا دیگر افراد حساس به کربوهیدرات‌ها می‌باشد. مقادیر بالای ویتامین E در این روغن علاوه بر جلوگیری از واکنشهای سمی عامل افزایش ارزش غذایی آن است. تأثیر این روغن در تهییج قلب، افزایش حافظه و افزایش اشتها ثابت شده است. اثرات روغن پسته در معالجه دردهای استخوانی اعجاب‌آور است. در مقایسه با دیگر روغن‌ها حاوی درصد بالایی از آهن قابل جذب است که بیش از پیش اهمیت آن را افزایش میدهد. این روغن برای درمان آنمی (کم‌خونی)، تغذیه مادران باردار و دختران جوان توصیه شده است. وجود فسفر در این روغن سیستم عصبی در کودکان را بهبود می دهد و در نهایت عامل افزایش انرژی در آنان است. مقادیر بالای مس عامل بهبود اسهال در کودکان است. هم‌چنین روی در این روغن، مؤثر در استخوان‌سازی و ترمیم آن می‌باشد. 

 

کاربرد 

 

روغن پسته بعنوان یک روغن طعم‌دهنده (چاشنی) مورد استفاده است. بنابراین اکثراً در تهیه سالادها بعنوان یک چاشنی مطلوب بکار گرفته می‌شود، هم‌چنین می‌توان این روغن را روی سبزیجات آماده مصرف، انواع گوشت‌های کبابی (به خصوص خوراک‌های دریایی) اسپری کرد. این روغن براحتی با balsamic vinegar (سرکه بلسان ) و عسل قابل مخلوط کردن است و طعم بسیار مطلوبی را ایجاد می‌کند. هم‌چنین دو سبزی کاسنی و لوبیا سبز از عمده‌ترین سبزیجات مورد استفاده با این روغن هستند. در بعضی از کشورها از این روغن در ترکیب Marinade (ترکیبی از بعضی ادویه‌ها، آب‌لیمو و نمک برای خواباندن و طعم گرفتن ماهی) استفاده می‌کنند. این روغن بدلیل نقطه دود نسبتاً پایین خود (Medium smoke point) در پخت و پز و آشپزی مورد استفاده نیست. برخی از خوراک و سالادها نیز در ایران با استفاده از این روغن تهیه می‌شوند از جمله: فیله مرغ کبابی ـ خوراک میگو ـ سالاد سیب‌زمینی ـ کباب ماهی آزاد و سس‌های سالاد. جدا از کاربرد غذایی این روغن، در دیگر صنایع از جمله صنایع آرایشی و بهداشتی، داروسازی و پزشکی کاربرد دارد. این روغن بدلیل اسیدهای چرب ضروری محتوایی خود بسیار مناسب برای پوست بدن انسان می‌باشد. استفاده از این روغن در فرمولاسیون‌های مختلف کرم‌ها نشان از قدرت بالای این روغن در ایجاد حالت ملایم و نرم‌کنندگی پوست دارد. ضمن اینکه برخلاف دیگر روغن‌ها، ایجاد حالت چسبندگی و گریسی نمی‌کند. این روغن به احیاء چربی پوست کمک می‌کند و حالت تازگی و لطافت را در پوست ایجاد می‌کند. این روغن بخصوص هنگامی که پوست عرق می‌کند و رطوبت خود را از دست می‌دهد و در مرحله آسیب چربی‌های سطح پوست قرار می‌گیرد، بسیار مناسب است. در واحدهای تحقیقاتی مختلف و کمپابی‌های تولید‌کننده مواد آرایشی ـ بهداشتی درصد مختلفی از این روغن را بسته به نوع و هدف از کاربرد در انواع کرم‌ها ـ لوسین‌ها ـ صابون‌های قالبی و غیرقالبی ـ شامپوهای حفاظت‌کننده مو، مژه و ابرو در برابر آفتاب و دیگر عوامل و باندهای ترمیم زخم بکار می‌برند.

حضور اسیدهای چرب ضروری (تک‌ غیراشباعی) این روغن محققان را بر آن داشته تا جهت باندهای استریل و ترمیم زخم جراحی‌های عمیق از این روغن و عصاره آن استفاده کنند، زیرا که این اسیدهای چرب می‌توانند به فیبروپلاست یا پروستاگلاندین تبدیل شوند و و در نهایت به ترمیم جای زخم‌های عمیق بسیار کمک می‌کنند.

از دیگر کاربردهای درمانی ـ غذایی این روغن ، توصیه آن به بیماران قلبی و مبتلایان به فشار خون بالا، بیماران دیابتی و برخی سرطان‌ها می‌باشد.

 

نظرات 4 + ارسال نظر
komiser دوشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 01:27 http://WWW.ROMANIA.BLOGSKY.COM

سلام
...........|""""""""""""""" " """"""""|\|_
...........|......*آپم....بدو* بیا ....|||"|""\___
...........|________________ _ |||_|___|)
...........!(@)'(@)""""**!(@ )(@)***!(@)

بیا 4تا نظر خوشچیلو مشجیییل بده عزیرم

ممنون که خبرم کردید . حتما میام

komiser دوشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 01:31 http://WWW.ROMANIA.BLOGSKY.COM

واقعا من رو غن ٫سته میخوام از کجا میشه گیر آورد

منم نمی دونم .اما میبرسم .منتظر باشید

خدمات وبلاگ نویسان سه‌شنبه 11 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 11:51 http://bahar-20.com

ضمن سلام
دوست عزیز بعد از کد موس هر کدی قرار دهید عمل نمیکنه
و این نکته در قسمتی که کد موس را برمیدارید ذکر شده
موفق باشید
بهاربیست

ممنون . همون طور که گفتید شد

نگین سه‌شنبه 11 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 19:01

وبلاگت حرف نداره . خیلی خوشگله . هم مطالبش هم پروانه ها و پرنده ها .

خواهش میکنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد