رنگین کمان

کاش در کتاب قطور زندگی سطری باشیم به یاد ماندنی نه یک حاشیه ی از یاد رفتنی

رنگین کمان

کاش در کتاب قطور زندگی سطری باشیم به یاد ماندنی نه یک حاشیه ی از یاد رفتنی

گالیله

مختصری از زندگی و اختراعات گالیله    

 

گالیلیئه گالیلی {۱۵۶۴ـ۱۶۴۲میلادی} که معاصر با کپر بود در شعر پیزا واقع در ایتالیا متولد شد. او در سال ۱۵۸۱میلادی وارد دانشگاه پیزا شد تا خود را برای شغل طبابت اماده کند  ولی بزودی به علم مکانیک و ریاضیات علاقه مند شد . او در سال ۱۵۸۹ میلادی به عنوان  استاد ریاضی در پیزا منصوب شد ولی چندی نگذشت که از شغل خود استعفا داد. در یکی از سال های دهه ۱۵۹۰ میلادی فرضیه کپرنیکی منظو مه ی شمسی را پذیزفت . در سال ۱۶۱۶ میلادی کلیسای رم به علت عقاید گالیله حکمی صادر کرد مبنی بر این که نظریه کپرنیک دروغ و نامعقول است و نباید از ان حمایت یا دفاع شود .  

در سال ۱۶۰۹ میلادی گالیله از عدسیهایی که یک عینک ساز هلندی به نام هنزلیپارشی می ساخت اطلاع حاصل کرد و سپس بدون ان که حتی یک تلسکوپ هم دیده باشد تلسکوپ خود را سوار کرد . از او باید به عنوان اولین کسی که به طور رسمی در کارستاره شناسی از تلسکوپ استفاده کرد . او به کمک این تلسکوپ برای اولین بار سطح ماه را به خوبی ببیند و اقمار سیاره مشتری و حلقه های زحل را کشف کند و   

سپس به مشاهده ی لکه های سطح خورشید بپردازد

.    

                             تلسکوپ گالیله          

                            

او نظریه خورشید مرکزی را ارئه داد که منجر به تالیف کتاب {بحث درباره ی سیستم های دنیای بزرگ } شد. 

 

 

استخراج از مجموعه کتاب های دانش پایه

تلسکوپ گالیله

گالیله در سال 1609 اولین تلسکوپ خود را ساخت. اما بیشتر تاریخدانان گمان می کنند که نخستین تلسکوپ نوری را یک دانشمند هلندی ساخته است. گالیله با اینکه چیزهایی در باره اختراع این دانشمند هلندی شنیده بود اما خود تلسکوپی را ساخت.
تلسکوپ گالیله اشیاء را تا 33 برابر بزرگ می کرد و فقط برای محدوده کوچکی توانایی کانونی کردن (Focus) داشت. او توانست با این تلسکوپ با چشم خود به ماه بنگرد و و به دقت کوهها و تپه های ماه را بررسی کند، او نخستین کسی بود که توانست متوجه شود نور ماه از خودش نیست. وی راه شیری را نیز رصد کرد و متوجه شد که ستاره های راه شیری آنقدر زیاد است که تقریبا" باور کردنی نیست. 
 
گالیله در سال 1632 یافته هایش را در کتابی بنام "گفت و گودر باره دو نظام بزرگ جهان" منتشر کرد. مشاهدات گالیله پشتیبان نظریات کپرنیک در باره جهان بود. در آن هنگام برخی از دانشمندان حامی نظران گالیله بودند و برخی دیگر فعالیت های او را مسخره می کردند.
جالب اینجاست که کلیسای کاتولیک کارهای او را رد کرد. اما او به پشتیبانی از نظریه خود مبنی بر اینکه در منظومه شمسی سیارات به دور خورشید می گردند پافشاری می کرد. مقامات کلیسا قبلا" آثار کوپرنیک را در فهرست کتابهای ممنوعه قرار داده بودند و همچنین با ارصال احضاریه گالیله را به دادگاه کشاندند. پس از محاکمه طولانی گالیله عملا" مجبور شد که برخلاف میل باطنی علنا" از اعتقاداتش - مثل گردش زمین به دور خورشید - دست بردارد.

هرچند گالیله در دادگاه اعتراف کرد که خورشید به دور زمین می گردد اما هرگز در باطن به این موضوع معتقد نبود. دادگاه گالیله را به مدتی حبس محکوم کرد و بعدها مجبور شد تا همواره در خانه اش در فلورانس ایتالیا بماند. او در سال 1642 در همان خانه درگذشت.

از کتاب تاریخ تمدن و فرهنگ جهان
نظرات 3 + ارسال نظر
ساسان پنج‌شنبه 26 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 20:24

بابا عجب مطالبی مینویسی . تو مهشری . همون مطالبی بود که می خواستم . اگه تونستی بازم بزار.

قابل شما رو نداشت . حتما

ایمان ( باران بی ابر ) یکشنبه 29 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 16:54 http://iman-iran2ost.blogfa.com

راستش من وبلاگایی که عکس فانتیزی دارن رو لینک نمیکنم
نمیدونم چه مرگمه ولی شرمنده دیگه

یه وقت ناراحت نشیا
ببخشید که رک بودم

موفق باشی
یا علی

هیچ اشکالی نداره . من شما رو لینک کردم . اصلا هم ناراحت نشدم. بازم بهم سر بزنید.

هستی یکشنبه 29 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 16:59 http://hastisalehi.blogfa.com

ممنون از اینکه بهم سر زدی من شما رو با چه اسمی لینک کنم؟

خواهش می کنم . هر چیزی که دلتون می خواد. رنگین کمان یا ......

بازم بیاید. بای

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد